DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ
Değerli Velilerimiz;
Çok çalıştığı halde istediği sonucu alamayan, nasıl çalışacağını bilemeyen ya da
nereden başlanacağı konusunda kendisini çaresiz hisseden pek çok öğrenci vardır.
Araştırmalar, okulda başarının önemli ölçüde öğrencilerin öğrenme süreçlerinde aktif
bir rol almalarına ve bu çerçevede çeşitli ders çalışma ve öğrenme becerilerini kullanmalarına
bağlı olduğunu, bu becerilerin geliştirilmesi ve kullanılması konusunda da bilinçli bir biçimde
çaba harcanması gerektiğini göstermiştir.
Bu sebeple ders çalışma ilke ve yöntemlerini bilmek ve uygulamak öğrenci başarısını
arttıracaktır.
Tutumlar: Öğrencinin öğrenmeye karşı olan tutumu önemlidir. Öğrenmeye karşı olan
tutumun olumlu olması durumun değişmesi yönünde çalışmalar yapılmasını kolaylaştıracaktır.
Öğrenme Stili: Her insanın öğrenme stili farklıdır. İyi ya da kötü bir stil yoktur. Bazı
insanlar işitsel bazı insanlar görsel bazı insanlarda duyumsal öğrenirler. Öğrencinin
çalışmalarında kendisi için en uygun yöntem hangisi ise o yöntemi kullanması öğrenmesini
kolaylaştıracaktır.
Planlı Olmak: Öğrencinin neyin ne zaman çalışacağını planlaması gerekmektedir.
Okuldan geldikten sonra makul bir dinlenme arasından sonra ders çalışma faaliyetini ilk önce
gerçekleştirmesi gerekmektedir. Faaliyetin ertelenmesi her anlamda sıkıntı yaratacaktır.
Önce iş sonra eğlenceyi prensip olarak hayatına yerleştirmelidir.
Tekrar: Öğrencinin okulda öğrendiği bilgiler kısa süreli hafızada yer alır. Uzun süreli
hafızaya aktarımın gerçekleşmesi için düzenli ve aralıklı tekrara ihtiyaç vardır. Bilgiler
tekrar edilmediği zaman unutulur. Tekrarlar günlük, haftalık ve aylık olarak yapılır.
Etkili Okumak: Öğrencinin anlayarak okuması gerekmektedir. Yüksek sesle okumak,
metnin özetini çıkarmak, metnin altını çizmek, okurken not almak bu yöntemlerden hangisi
ya da hangileri verimli okumasını sağlıyorsa öğrenci onu denemelidir.
Etkili Dinleme: Olumlu bir tutum içinde dinlemek, sözel olmayan mesajları dikkate
almak, not almak dinlemenin kalitesini arttıracaktır. Ancak anlatılan konuya ilgi
göstermemek, anlatana karşı olumsuz tutum sergilemek, pasif dinlemek olumsuz dinleme
alışkanlığını beraberinde getirir.
Etkili Not Almak: İlk günden başlayarak not almak ve bunu alışkanlık haline getirmek,
dinleme ve not alma arasında dengeyi kurmak, soru sormak, notları en kısa sürede gözden
geçirmek yararlı olacaktır.
Düzenli Olmak: Çalışacağı malzemeleri düzenlemek, çantasını bir önceki akşamdan
hazırlayıp kenara koymak, okuldan istenen, götürülmesi ve getirilmesi gereken materyalleri
takip etmek hayatını kolaylaştıracaktır.
AİLELERE ÖNERİLER...
§ Ders çalışmadığında ona kızmak yerine yol gösterin,anlatın, yardımcı olun.
§ Çocuğunuza kendisini tanıması konusunda yardımcı olun.
§ Her çocuk tek ve biriciktir.
§ Çocuğunuzun uyku düzeni, beslenme ve sağlığı ile ilgili konuları takip edin. Çünkü bu tür konular
ders başarısını dolaylı ya da direkt olarak etkileyebilir.
§ Yetişkinler olarak pek çok konuda model oluyoruz. İş yerinde tamamlanması gerekenprojeler, evde organize edilmeyi bekleyen işler için etkili çalışma
yöntemlerinden yararlanırız. Bukonuda model olabilirsiniz.
§ Paniğe kapılmayın her sorunun bir çözümü vardır. Adım adım neler yapılacağını düşünün.
§ Ders çalışma konusunda sıkıntı yaşadığınızı düşündüğünüz anda sınıf öğretmeni, okul rehber öğretmeni ile
iletişime geçmek yararlı olacaktır.
İşbirliği, ortak kararlar ve yaklaşımlar sorunun çözülmesinde etkili olacaktır.